torsdagen den 18:e juli 2013

Morgon i Visby

Fönstret står öppet mot havet och det fläktar skönt. Annars är det varmt här i huset som vi fått låna av darling Katarina. Jättevarmt både inne och ute. Det är skönt så jag klagar inte. Jag bara beskriver hur det är.

Gatan vi bor på i Visby är sådär overkligt fin. Finns det platser som dessa? tänkte jag när vi körde fram till huset igår. På högra sidan ringlar ringmuren sig fram och på den vänstra långt där borta ligger horisonten. Vid vårt hus kan man se den. Mellan de båda ligger Visbys takåsar, och ja, hela östra Visby om man ska vara petnoga. Utanför husen blommar rosor i olika färger och på vår promenad nu på morgonen hittade jag famnar med cikoria. I vår trädgård finns mogna smultron och lavendel som doftar semester i Frankrike. 

Efter båtresan som faktiskt gick ganska bra även om man kan säga att vi kröp hela vägen till Gotland (och jag blev starstrucked deluxe av att springa/krypa in i Dags vän Benedicts pappa Rolf Lassgård "fake it til you make it" ville jag ropa men gjorde inte) installerade vi oss som hastigast i det lånade huset för att snabbt kunna ta oss ner till havet. Några hundra meter bort ligger nämligen en stenstrand fick vi veta och Greta hamnade med andra ord i himmelriket. 

Igårkväll mötte vi upp darling Katarina och hennes barn Emil och Moa på Krusmyntagården. Klockan sex hade de lammgrillning där men vi fick inte bord. Istället åt vi en sallad i kafét som ligger intill örtträdgården och som har utsikt över havet. Det var en strålande afton i kvällssolen och efter maten botaniserade vi i deras butik. På rekommendation köpte jag en burk aloe vera som är bra mot solsveda bland annat. Jag är ju bra på sånt, solsveda alltså. Jag köpte också en fågel i trä att ha på balkongen hemma, eller i Hummelviken? Och pesto gjord på ramslök. 

Nu sover barnen och jag ska läsa vidare i min bok. Truman Capote läser jag nu och det trivs jag med än så länge. Efter att vi har ätit lunch ska vi åka till en strand och träffa darling Katarina igen. 

Vi har det bra. 

3 kommentarer:

  1. Härligt! (= vilken fin resa vi är på ;)

    SvaraRadera
  2. Lyllos er som har sommar! *bara liiiite bitter*

    SvaraRadera
  3. Å, bad härligt att vara på Gotland, och dessutom i et fint hus i Visby!!!

    SvaraRadera